Kundehistorier

FHI - Forberedt for neste pandemi

Skrevet av Kristen Tveter | Sep 18, 2023 5:30:06 PM

Folkehelseinstituttet har som samfunnsoppdrag å produsere, oppsummere og kommunisere kunnskap for å bidra til god folkehelse og gode helse- og omsorgstjenester. FHI er statens smitteverninstitutt og har en sentral rolle i den nasjonale og globale helseberedskapen.  

I sitt arbeid med å overvåke og forebygge smittsomme sykdommer, mottar instituttet smitteprøver knyttet til et trettitalls mikroorganismer som de analyserer i sine laboratorier. 

 Da covid-19-pandemien rammet, opplevde instituttet en enorm økning i antall prøver. Laboratorieprosessene ble utfordret under presset fra hundrevis av covid-prøver som ukentlig kom inn dørene. I tillegg var informasjonssuget fra helsevesen, myndigheter, presse og samfunnet for øvrig enormt.  

Med prøvemengden til FHI før pandemien hadde det vært lite fokus på å digitalisere laboratorie- og analyseprosessene. Instituttet hadde et moderne laboratoriestøttesystem (LIMS), men hadde ikke hatt behov for å bruke alle funksjoner. Nettverksarkitekturen tillot ikke kommunikasjon mellom LIMS og laboratorieinstrumentene, og prosesser var dermed basert på papir, manuelle inntastinger og utveksling av regneark per e-post. Dette ble svært ressurskrevende ved den høye belastningen under pandemien.