Digitalisering kan innebære store endringer i teknologi, organisering og arbeidsprosesser, og mange virksomheter møter uforutsette utfordringer i arbeidet. En årsak er at mange digitaliseringsprosjekter fokuserer mest på teknologihåndtering, på bekostning av organisatoriske og forretningsmessige aspekter. Dette skjer selv om teknologien skal bidra til endring og fornyelse for fremtidige behov. God praksis i digitaliseringsarbeid er derfor å inkludere endringsleder i teknologiprosjekter.

Endringsleder har rollen som rådgiver og støtte for ledere på alle nivåer i organisasjonen, og bistår med systematisk og metodisk endringsarbeid for å sikre at de forventede gevinster og effekter ved et digitaliseringsprosjekt blir oppnådd. Dette innebærer å sette ambisjonsnivå, retning og hovedfokus for endringsarbeidet, sikre motivasjon, fremme endringskultur, skape eierskap og forankring, og sørge for et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for de planlagte tiltakene. Ledelsens rolle er kritisk for å motivere og inspirere ansatte til å omfavne endringer. Endringslederens oppgave er derfor å sørge for at ledelsen er synlig engasjert og støttende gjennom hele endringsprosessen. En strategisk tilnærming til kommunikasjon er derfor nødvendig for å bygge aksept for endring.

Endringsledelse er et fagfelt som trekker på mange ulike fagområder for å sikre en helhetlig tilnærming til endringsprosessen. I tillegg til kommunikasjon, bidrar disipliner som organisasjonspsykologi, strategisk ledelse, virksomhetsarkitektur, prosjektledelse og prosessutvikling med kunnskap, metoder, teknikker og verktøy til en helhetlig endringstilnærming. Spesielt nyttige er endringsledere som i tillegg har teknologisk innsikt. Disse kan bidra ved utvikling av mer realistiske og gjennomførbare digitaliseringsstrategier ved blant annet å identifisere nødvendige ressurser, tidslinjer og potensielle risikoer. Endringsledere er også viktige støttespillere i arbeidet med prosessutvikling da begge disiplinene handler om å forbedre og tilpasse organisasjoners arbeidsmåter for å møte nye krav og utfordringer.

I Habberstad AS kombinerer vi tverrfaglig kompetanse og lang erfaring for å levere innovative og fremtidsrettede løsninger som gir resultater. Som eksterne aktører kan vi gi objektive vurderinger og foreslå løsninger uten å være påvirket av internpolitiske forhold. Vi hjelper virksomheter med å utvikle og implementere endringsstrategier som inkluderer kommunikasjon, opplæring og støtte gjennom hele prosessen. Vi etablerer også målemetoder for kontinuerlig overvåking og evaluering av endringsarbeidet, og justerer strategier og tiltak basert på data og feedback. Våre tilpassede løsninger er spesifikke for virksomhetens behov og mål, og sikrer at endringsprosessen blir relevant og effektiv.