- Aktuelt
- | 06.01.2025
- | Britt Scheflo
Mellomlederen er en strategisk plassert rolle midt i organisasjonen, ansvarlig for iverksetting av endringsstrategier fra ledelsen for at organisasjonen skal nå sine mål. Med et leder-sentrisk perspektiv er det mellomlederen som er sentrum for endringskommunikasjonen. På den ene siden skal mellomlederen mestre den strategiske dialogen mot ledelsen. På den andre siden skal mellomleder operasjonalisere strategier til forståelige termer som bidrar til at strategiske valg omsettes i daglige operasjoner.
Karismatiske helter i rollen som mellomleder
God kommunikasjon i endringsprosesser er så viktig at det er lovpålagt (AML §4-2). Det holder ikke å bare formidle informasjon om endringer. Som mellomleder må man mobilisere innsatsviljen og samarbeid mot felles mål. Mellomlederen skal gjøre mål, roller og arbeidsoppgaver meningsfylte for dem som skal delta i arbeidet. I tillegg skal det gjennomføres nødvendig kompetanseutvikling for å ivareta krav til et fullt forsvarlig arbeidsmiljø. Til dette trengs det en karismatisk helt i rollen som mellomleder.
Karismatiske mellomledere er uvurderlige ressurser, spesielt i digitaliseringsprosjekter hvor endringer ofte er komplekse. De har en klar visjon for fremtiden og formidler denne på en måte som engasjerer og inspirerer. De motiverer medarbeidere til å jobbe mot mål som kan forbedre arbeidslivet på sikt, selv om utfallet ikke er opplagt.
Mellomlederne utmerker seg ved sin evne til å kommunisere endringer klart og overbevisende både oppover til ledelsen og nedover til teamet selv om informasjonstilgangen er lav. De tilpasser budskapet til ulike målgrupper og sikrer dermed forståelse og støtte for endringsprosessen.
Karismatiske mellomledere viser genuin interesse for medarbeidernes behov og lytter aktivt. De bygger dermed tillit og respekt. De skaper et arbeidsmiljø hvor ansatte føler seg verdsatt og hørt.
Inspirasjon og motivasjon er essensielt for å drive endringer fremover. De karismatiske mellomlederne viser derfor entusiasme for arbeidet, noe som smitter over på de ansatte og skaper en positiv endringskultur. Selvtillit og besluttsomhet gir teamet trygghet og tillit til mellomlederens evne til å ta riktige beslutninger, selv i utfordrende situasjoner.
De karismatiske mellomlederne er tilgjengelige og viser åpenhet som er avgjørende for å opprettholde en god dialog. De fremmer dermed innovasjon og samarbeid. De er fleksible og tilpasningsdyktige, håndterer endringer og usikkerhet rolig og konstruktivt, og hjelper teamet med å gjøre det samme.
Til slutt handler de med integritet og opprettholder høye etiske standarder, noe som skaper tillit og respekt blant medarbeiderne og bidrar til en positiv endringskultur.
Kort sagt, karismatiske mellomledere er heltene som sørger for at endringsprosesser ikke bare blir gjennomført, men også blir en suksess.
En partner i endringsprosesser
Flere organisasjoner i både offentlig og privat sektor har mange mellomledere som fortjener heltestatus. Allikevel oppleves utfordringer ved å fokusere på daglig drift samtidig med at ulike endringsinitiativer treffer på samme tid. Spesielt krevende blir det når nye endringer lanseres før pågående endringer er implementert og avsluttet.
Habberstad AS er en partner i endringsprosesser. Vi kombinerer tverrfaglig kompetanse og lang erfaring for å levere innovative og fremtidsrettede løsninger som gir resultater. Som ekstern aktør kan vi gi objektive vurderinger og foreslå løsninger uten å være påvirket av interne forhold. Vi hjelper virksomheter med å utvikle og implementere endringsstrategier som inkluderer kommunikasjon, opplæring og støtte gjennom hele prosessen. Vi etablerer også systemer og rutiner, samtidig som vi etablerer målemetoder for kontinuerlig overvåking og evaluering av endringsarbeidet. Vi justerer også strategier og tiltak basert på data og feedback. Våre tilpassede løsninger er spesifikke for virksomhetens behov og mål, og sikrer at endringsprosessen blir relevant og effektiv.