- Aktuelt
- | 22.10.2024
- | Erik Berg-Nielsen
Kunsten å sjonglere mellom strategier, teknologi og mennesker...
Hva gjør egentlig en virksomhetsarkitekt? Det er det nok flere som er nysgjerrige på. Det er en krevende balansegang, som krever både forståelse og evnen til å sjonglere spørsmål og beslutninger rundt prosesser, teknologi, mennesker og virksomhetens strategier – uten å miste kaffekoppen!
Nedenfor kan du følge en dag skildret av en virksomhetsarkitekt med 20 års erfaring.
Det er en rolle som befinner seg i skjæringspunktet mellom mennesker, teknologi og forretningsstrategi. Hver dag byr på nye utfordringer, men belønningen er å se en bedrift transformeres og lykkes, gjennom smart bruk av teknologi.
Erik Berg-Nielsen Virksomhetsarkitekt
07:00 - Kaffe, kaos og refleksjon
Dagen starter med en stor kopp kaffe – essensielt drivstoff for enhver virksomhetsarkitekt. Morgenrutinen min starter med å sjekke e-poster, meldinger og oppdateringer fra de ulike prosjektene som er i gang. Etter hvert har jeg blitt ganske god til å tolke kryptiske forespørsler som;
"Kan vi forbedre og digitalisere denne prosessen innen neste kvartal?"
“Jeg har funnet en skyapplikasjon, kan vi ta den i bruk nå?"
"Kan du prioritere mitt initiativ i logistikkoperasjonene?"
Mens kaoset brygger i innboksen, forbereder jeg meg mentalt på å balansere mennesker, teknologi og strategi.
Velkommen til min verden
08:30 - Strategimøte: Det store puslespillet
Den lange møtedagen starter med en diskusjon om digital strategi og transformasjon. Ledelsen er til stede. Som virksomhetsarkitekt betrakter jeg meg som en blanding av detektiv, visjonær og gjeter. Administrerende direktør snakker om digital transformasjon som om virksomheten blir til en skinnende juvel, driftsdirektøren er opptatt av hvordan nåsituasjonen er og hvordan transformasjonen vil forstyrre den daglige driften, mens økonomidirektøren naturligvis er bekymret for kostnadene.
Min oppgave, det er å sette sammen dette puslespillet.
Jeg forklarer hvordan våre innsatser ikke bare handler om nye applikasjoner og skinnende laptops, men om å bygge skalerbare og tilpasningsdyktige systemer som støtter virksomheten i vekst. Jeg nevner skytjenester, databehandling og hvordan vi kan utnytte automatisering for å redusere ineffektivitet. Hodene nikker i enighet, men den store utfordringen er å omsette strategien til virkelighet. Som en god trener minner jeg alle på at digital transformasjon er et maraton, ikke en sprint – og dessverre finnes det ingen snarveier.
10:00 - En dose virkelighet: Arkitekturmøte med arkitekturteamet
Neste møte er en arkitekturgjennomgang med IT-arkitekturteamet, der visjoner møter virkeligheten. Vi går gjennom de nyeste designene for en ny applikasjonsintegrasjon for å støtte logistikkfunksjonen, det er her grensene mellom «visjonær» og «realiteten» blir satt på prøve.
En entusiastisk infrastrukturarkitekt foreslår at vi bytter til en helt ny mikrotjenestearkitektur som angivelig skal løse alle problemene til logistikk. Jeg digger entusiasmen, men som virksomhetsarkitekt vet jeg at min rolle er å være åpen for innovasjon, samtidig som jeg må holde begge beina plantet på jorda. Jeg stiller de vanskelige spørsmålene: "Hvordan passer dette inn i vårt eksisterende økosystem? Hva er læringskurven? Hva er langtidsplanen?" Etter litt diskusjon blir vi enige om å kjøre et forprosjekt med en pilot i stedet for en fullskala utrulling.
Problemet er løst, for nå.
12:30 - Lunsjpause, eller...
Normalt er lunsjpausen ment for å spise. I praksis ser jeg det som en nettverksmulighet. I dag tar jeg en matbit med HR-direktøren for å diskutere et nytt digitalt onboarding-system. Det er lett å bli fanget i buzzord som automatisering, AI og maskinlæring, men jeg sørger for å holde samtalen fokusert på lederne som faktisk skal bruke systemet. Det er ikke nok å implementere ny, kul teknologi hvis de ikke forstår hvordan de skal bruke den. I løpet av praten, minner jeg meg selv på at halve jobben min handler om mennesker – å forstå deres behov og frustrasjoner, og hvordan teknologi kan styrke dem, i stedet for å forvirre dem.
14:00 - Sparring med IT sikkerhetsteamet
Ingen dag som virksomhetsarkitekt er komplett uten et «sammenstøt», eller rettere sagt, en konstruktiv diskusjon – med sikkerhetsteamet. De er forståelig nok forsiktige med alt av ny teknologi vi foreslår. Dagens debatt handler om å integrere en tredjeparts SaaS-plattform i driften vår, noe som har stort gevinstpotensial. Jeg setter pris på deres skepsis (hvem gjør vel ikke det med dagens trusselbilde), men jeg må likevel presse på for å komme til en enighet. Sikkerhet er selvfølgelig essensielt, og skal alltid hensyntas, det samme gjelder innovasjon på vegne av forretningen. Nok en gang handler det om å finne den rette balansegangen.
Til slutt kommer vi til enighet. SaaS-plattformen kan integreres, men først etter en grundig risikovurdering og noen ekstra lag med kryptering. Jeg forlater møtet og føler meg som en forhandler på et fredstoppmøte – alle er fornøyde og digitaliseringsarbeidet kan fortsette uten å utløse en sikkerhetskrise.
15:30 - Workshop om digital transformasjon
Ettermiddagen bringer med seg en av de delene av jobben jeg liker best – en workshop om digital transformasjon. I dag møter jeg markeds- og salgsteamet for å diskutere hvordan de kan bruke data til å bedre forstå markeds- og kundebehov.
Vi dykker ned i den spennende verden av dashboards og KPI-er, samtidig som jeg sørger for at diskusjonene holder seg praktiske. Jeg minner dem på at teknologi kun er verdifull hvis den gir nyttige innsikter. De beste analyseverktøyene er verdiløse hvis dataene er rotete og av lav kvalitet, eller om resultatene er vanskelige å tolke. Vi går gjennom ulike brukstilfeller og aha-opplevelser øker i takt med antall scenarioer. Disse øyeblikkene minner meg på hvor tilfredsstillende det er å bygge bro mellom mennesker, teknologi og forretningsbehov.
15:30 - Den strategiske refleksjonen
Når dagen går mot slutten, setter jeg av tid til refleksjon. Jeg ser over fremgangen som er gjort, og begynner å planlegge kommende uke og resten av kvartalet. Virksomhetsarkitektur er en blanding av langsiktig visjon og kortsiktig problemløsning. Hver dag sjonglerer jeg mellom forretningens umiddelbare behov og de strategiske målene for digital transformasjon. Det føles som å spille sjakk samtidig som jeg bygger brettet.
18:00 - Arkitekten hviler aldri
Arbeidsdagen er strengt tatt over. Uoffisielt slår aldri en virksomhetsarkitekts hjerne helt av. Enten det er å fundere på de neste store initiativene eller holde seg oppdatert på de nyeste trendene er jeg alltid i "arkitektmodus." Før jeg legger meg, skummer jeg kanskje gjennom noen artikler om KI-framsteg eller beste praksis for prosessforbedringer. Verdenen innen virksomhetsarkitektur er i stadig utvikling, og for å holde meg i forkant, må jeg også utvikle meg.
Noen avsluttende tanker....
Å være virksomhetsarkitekt er som å være delvis visjonær, delvis strateg, delvis terapeut og delvis brannslukker. Det er en rolle som befinner seg i skjæringspunktet mellom mennesker, teknologi og forretningsstrategi. Hver dag byr på nye utfordringer, men belønningen er å se en bedrift transformeres og lykkes gjennom smart bruk av teknologi.
En virksomhetsarkitekt er en strategisk rådgiver innen digitalisering, det er personen som bidrar til å holde kursen mot forretningens mål. Arkitekten sørger for at strategi, teknologi og mennesker samhandler effektivt, slik at digitale løsninger bygges på et solid fundament.
Kanskje viktigst av alt, vi fungerer som kartleseren med et lag på fottur i det ukjente. Vi er opptatt av å unngå kortsiktighet, redusere behovet for krisehåndtering og holde fokus på løsninger som skaper en solid digital fremtid med varige verdier.
Vi håper du tar kontakt om du ønsker å koble sammen strategi, teknologi og mennesker slik at dere kan bygg digitale høyhus på stabile og fremtidsrettede grunnmurer!
Erik Berg-Nielsen