Bakgrunn

Politiet i Norge implementerer en ny EU-forordning for å blant annet styrke grensekontrollen og øke sikkerheten i Schengen-området. Dette har krevd omfattende systemutvikling og -tilpasninger, etablering av en nasjonal enhet for saksbehandling, endrede arbeidsprosesser i både grensekontrollen og for utlendingsmyndigheten, samt innføring og opplæring.  

Les mer om bakgrunnen for prosjektet og hvordan vår prosjektleder bisto i dette arbeidet. 

Styrket grensekontroll og økt sikkerhet gjennom nytt Schengen-initiativ 

EU og Schengenlandene har igangsatt flere initiativ under; «Smart Borders og interoperabilitet» for å implementere nye systemer for grense-, migrasjons- og politisamarbeid i Europa. Implementering av initiativene krever en helhetlig nasjonal tilnærming som både leverer de nødvendig produkter i henhold til EUs forordninger, og nødvendige endringer i politiets tjenester i Norge. Implementeringen gjennomføres gjennom eget program for EU-informasjonssystemer i politiet, direkte underlagt Politidirektøren.

Initiativene skal bidra til å styrke grensekontrollen og sikkerheten i Schengen-området, for å møte økende trusler slik som terror, alvorlig grensekryssende kriminalitet og utfordringer knyttet til økt migrasjon. Systemene anses som en forutsetning for fri bevegelse og fravær av indre grensekontroll i Schengen-området.

Et av initiativene er etableringen av et system for fremreisetillatelse; European Travel Information and Authorisation System (ETIAS).

Skjermbilde 2024-09-03 kl. 11.54.18

Dette systemet skal bidra til bedre informasjon om hvem som oppholder seg på Schengenterritoriet, og stoppe innreise dersom vilkårene for dette ikke er oppfylt. Ordningen innebærer at tredjelandsborgere som er unntatt visumplikt, før avreise, må søke om, og få innvilget en tillatelse for å få ankomme til Schengen-yttergrense. Dette erstatter ikke kontrollen på grensen, men gjør det mulig med en bedre forhåndskontroll av den reisende hvor det allerede før reisen til Schengen vurderes om vedkommende utgjør en sikkerhetsrisiko, en risiko for epidemi eller en risiko for ulovlig migrasjon. Systemet kan sammenlignes med den amerikanske ESTA-ordningen. 

Prosess og løsninger 

ETIAS-prosjektet startet konseptutredning i 2020, og har siden jobbet med utredning, planlegging og gjennomføring etter politiets prosjektmodell, herunder systemutvikling jf. smidig metodikk.

Habberstads konsulent har jobbet tett med prosjektleder, og bistått med utforming av prosjektforslag og styringsdokument, samt utreding av alternativer til organisering og geografisk plassering av ny saksbehandlingsfunksjon. Hun ledet i konseptfasen arbeidet med kartlegging av behov og krav til IKT-støtte, og vurdering av alternative løsninger, i samarbeid med kundens arkitekturressurser og referansegruppe. Prosjektet fikk godkjent et konsept og løsningsalternativ for systemstøtte som har gitt stor fleksibilitet, og har gjort det mulig å tilpasse seg stadig skiftende rammebetingelser i form av endrede tidsplaner, utsatte avklaringer og endrede tekniske spesifikasjoner fra EU.

Konsulenten hadde i gjennomføringsfasen frem til juni 2024 overordnet ansvar for IKT-leveransene i prosjektet. Hun har i denne rollen hatt ansvaret for å drive prosessen med å få frem og dokumentere brukerbehovene i form av brukerhistorier, og dokumentere nye arbeidsprosesser som følger av forordningen. Hun har også ledet teamet som ny-utvikler to fagapplikasjoner for saksbehandling i politiet, og en applikasjon for klagebehandling i UDI, samt fungert som brobygger mellom fag, IKT, test og prosjektledelse.

Resultater

Prosjektet er nå inne i siste fase av gjennomføring. Habberstad har bidratt til at nye prosesser og fagapplikasjoner er kommet så langt at Norge vil være i stand til å etterleve forordningens krav til behandling av fremreisetillatelser når EU beslutter driftssetting, samtidig som det er lagt et godt grunnlag for videreutviklingen som må skje når man får erfaring med de nye arbeidsoppgavene.